"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Saturday, August 6, 2011

Ramahan 1432 H....

Salam Ramadhan,

Tanpa kita sedari Ramadhan sudah pun mencecah usia seminggu dan itu lah petanda bahawa masa semakin pantas berlalu.

Kita melihat suaru-surau dan masjid masih lagi di penuhi dengan hamba Allah yang berkejar-kejar melakukan ibadah membesarkan Allah semat-mata. Aku juga melihat di bulan Ramadhan ini juga peniaga-peniaga mengambil kesempata berniaga berbagai juadah makan di Bazar Ramadhan. Ada yang beli sehingga penuh di tangan dan ade yang beli sekadar-sekadar sahaja.

Setelah Ramadhan mencecah hampir satu minggu di lihat umat Islam masih lagi mengamalkan ajaran Islam mengikut adat. Apakah perlu mengikut adat lagi sedangkan masyarakat Islam di Malaysia kini sudah ramai cerdik pandai dan cendekiawan??.

Ternyata umat Islam masih lagi menyambut Ramdahan mengikut cara orang tua-tua bukannya mengikut apa yang Nabi telah ajarkan. Aku inginkan tekankan tentang 2 perkara dalam bulan Ramadhan ini yang sering kita salah anggap.

Yang pertama, aku melihat jikalau berbuka terlalu banyak makanan yang berlebih-lebih. Aku tengok yang nak makan hanya 2 orang tetapi juadah makanan yang di masak atau yang di beli macam nak makan 10 orang. Tahukah kita bahawa Rasulullah saw hanya berbuka dengan kurma dan air kosong sahaja. Banyak khasiat kurma yang boleh menyihatkan badan dan Nabi bukan hanya makan kurma ketika di bulan Ramadhan sahaja tetapi sepanjang masa. Ini bermakna kurma adalah juadah yang terbaik untuk berbuka berbanding dengan makanan yang lain yang hanya menambah kolestrol dan penyakit.

Yang kedua, berkaitan dengan solat sunat terawih. Menghidupkan malam di bulan Ramdahan dengan solat sunat terawih adalah dituntut oleh Islam. Hendaklah kita mengajak kawan-kawan, sahabat handai malah ahli keluarga kita berterawih berjemaah bersama di masjid ataupun surau. Buatlah seikhlas yang boleh kerana Allah. Jangan di banggakan berapa rakaat yang anda buat dan jangan di banggakan sangat surah ape yang anda baca. Bukankah ikhlas dan tawaduk itu kebih penting ketika bersolat menghadap Allah?.. Ini lah die di namakan penyakit hati..bercerita di siang hari betapa hebat dia berterawih semalam..

Oleh itu saudara-saudaraku...ikhlaskan hati dan latih lah diri supaya tawaduk dan istiqamah dengan ibadah kita..semoga ibadah kita sepanjang Ramadhan di terima oleh Allah..

No comments:

Post a Comment