"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Sunday, January 1, 2012

Pemimpin Mabuk Kuasa..Mahasiswa jadi mangsa..

Salam Perjuangan,

Mustahil dalam hati aku tak geram melihat video Mahasiswa-mahasiswa di belasah oleh Pihak yang mengatakan sentiasa menjaga keamanan negara. Tanggal 1 Januari 2012..pembukaan tahun kita saksikan sekumpulan Mahasiswa yang hanya berhimpun secara aman di depan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) untuk menyatakan hasrat yang perlu di dengar oleh pihak kerajaan. Pihak polis sepatutnya berbincang secara diplomasi bukan nya terus menerjah membelasah orang awam yang tidak bersenjata. Jadi tindakan Pihak Polis yang mewakili kerajaan jelas biadap dan tidak tahu adab dalam melayan kehendak rakyat.

Aku teruja dengan keberanian Mahasiswa yang melaungkan hak kebebasan akademik di Malaysia ni. Mereka telah mencetus satu budaya yang berlainan dari budaya yang biasa dilakukan oleh mahasiswa malah lebih bermanfaat. Ini kerana pengalaman aku sebagai Mahasiswa dahulu pun, aku melihat budaya mereka hanya fikirkan exam, bercinta dan last sekali berzina. Tak cukup lagi dengan 3 budaya teras itu, mereka membuat pula program dan pesta-pesta yang merosakkan akhlak Mahasiswa.

Semoga perjuangan mereka akan meniup semangat Mahasiswa yang lain dalam merubah landskap budaya dalam kampus dan melahirkan Mahasiswa yang lebih proaktif dalam menjamin masa depan negara.

Sila Klik link di bawah ini untuk menonton video Detik Cemas Perhimpunan Aman Mahasiswa



No comments:

Post a Comment