"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Sunday, October 17, 2010

Istikharah..takutlah nak buat!!!

Salam Perjuangan,

Bila kita sebut sahaja tentang istikharah..ramai yang beranggapan itu mesti berkaitan dengan jodoh. Peliknya aku, sejak bila Nabi mengajar istikharah itu hanya utnuk jodoh sahaja. Nampak lah dengan jelas bahawa remaja Islam pada zaman ini banyakkan jahil tentang agamanya sendiri. Bukannya aku menuding jari pada seseiapa tetapi bagi Negara yang mengakui Islam adalah agama rasmi, perkara sebegini tidak sepatutnya berlaku.



Maksud sebenarnya istikharah. Istikharah menurut bahasa Arab, diambil daripada perkataan khayara, istakhara dan istikharah. Ia bermaksud agar dipilihkan kepadanya yang bersesuaian dengannya.

Solat istikharah bermakna, menunaikan solat dua rakaat sunat istikharah memohon dan menyerahkan sesuatu pilihan itu kepada Allah dengan serahan yang bulat kepada-Nya. Apa yang diberikan-Nya kepada kita, itulah yang kita terima.

Oleh itu untuk semua para pemuda dan pemudi serta golongan yang dah berumur juga, buatlah istikharah setiap kali kita berdepan dengan pilihan yang tidak pasti. Ini adalah kerana Allah lebih Mengetahui segalanya dari kita dan tidak perlu kita sombong dengan Allah sebab Dia adalah Pencipta kita.

Bagi yang hendak memilih jodoh, istikharah adalah amat penting supaya memastikan diri kita di ijab qabul dengan pasangan yang beriman dan baik akhlaknya serta berbudi pekerti. Barulah dapat mengurangkan peratus penceraian di Malaysia ini. Janganlah kita berkahwin atau memilih pasangan hidup menurut nafsu maka binasalah keluarga yang kita bina.

Ingat dan dengarlah nasihatku ini bahawa Islam telah memudahkan cara manusia untuk melayari bahtera di dunia ini melalui Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w. Janganlah di ikutkan sangat teori barat yang banyak memutar belitkan kehidupan manusia. Anda percaya serta yakin dengan Islam sepenuh hati maka anda akan selamat dan berjaya di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment