"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Sunday, October 17, 2010

Merancang untuk mati....

Salam Perjuangan,

Kebanyakan orang yang aku jumpa semuanya mempunyai angan-angan tersendiri dan impian yang belum di capai lagi dalam hidup. Mereka memasang impian yang berbeza mengikut minat dan kelebihan masing-masing yang telah dikurniakan Allah s.w.t.

Semua orang bertungkus lumus untuk menjayakan impian dan angan-angan mereka sampai lupa asal-usul diri dan untuk apa mnereka hidup di dunia ini. Pernah tak kita terfikir bahawa merancang untuk mati lebih utama dari merancang untuk hidup?????

Jawapannya mesti tak pernah kan dan aku pasti yang merancang untuk mati pada zaman cyber ini tidak sampai 20% pun. Sebenarnya yang pertama sekali kita mesti tahu apakah tujuan kita dihidupkan di muka bumi Allah ini dan yang kedua kita hendaklah merancang hidup untuk mati dan hidup kembali di alam yang "kebal".

Manusia yang bijak adalah manusia yang merancang dan membuat persediaan untuk menuggu dijempu oleh ajal tetapi manusia yang jahil dia telah mati sebelum kematian yang sebenar menjelma.

Bagaimana hendak merancang kematian????

1. Pastikan kita tahu apa tujuan kita hidup di dunia dan mengapa aku menjadi seorang Muslim???
2. Menambah amal dan taqwa dari masa ke semasa dan elak terjebak dengan manusia yang jahil dan sesat.
3. Perbanyakkan menuntut ilmu semoga ia jadi bekal untuk kita berbakti dan mengajak manusia sama meningati mati.

Aku rasa cukup setakat tiga asas perancangan dulu kerana untuk berubah memerlukan istiqamah dan ikhlas dari hati. Manusi tidak dilahirkan bodoh ke dunia kerana semuanya dilahirkan bijak dan pandai cuma yang membezakan mereka adalah kelebihan masing-masing. Semoga kita sama-sama beramal dan dapat menghadapi kematian dengan tenang serta diredhai Allah s.w.t.

" Manusia yang bijaksan menulis tentang ilmu, manusia yang cerdik menulis tentang peristiwa, tetapi manusia yang bodoh menulis tentang diri sendiri"

No comments:

Post a Comment