"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Saturday, June 18, 2011

Betul ke kehidupan ni satu misteri??


Salam Perjuangan,

Sudah berbulan agaknya aku tidak menerbitkan artikel di blog aku sendiri. Lagipun blog aku ni tidak la popular dan tidak ada pembaca barangkali. Namun di sinilah tempat aku meluahkan idea dan rasa isi hati tentang dunia ciptaan Allah s.w.t.

Ramai orang bertanya benarkah kehidupan ini satu misteri bagi manusia. Sesungguhnya manusia itu diciptakan dalam keadaan lemah dan memerlukan Allah sebagai tempat mereka bergantung. Ayat sebelum ini jelas mengatakan manusia memerlukan tuhan sebagai tempat bergantung. Oleh itu, untuk menjadikan kehidupan tidak lagi misteri, manusia perlu manjalani kehidupan mereka berlandaskan Al-Quran dan Sunnah Rasul.

Mudah tak jawapan dan penyelesaiannya???...hanya manusia yang bijak berfikir akan berjaya meneruskan rintangan kehidupan tetapi bagi mereka yang merasa hidup ini tak perlu bergantung pada tuhan maka SILA TINGGAL KAN BUMI DAN CARI PLANET LAIN YANG BUKAN DARI CIPTAAN ALLAH!!!.

Aku juga seorang manusia yang lemah dan tak lepas dari murung dan kecewa dengan kehidupan yang aku miliki pada hari ini. Suatu hari aku berjumpa dengan seorang sahabat lama. Dia melihat aku semakin "down" dan tidak semangat untuk terus menempa kejayaan dalam hidup. Lalu sahabat aku berpesan pada aku yang mana pesanan beliau membuatkan aku berfikir sehingga sekarang. Nak tau apa pesanan beliau???..Inilah dia "HIDUP INI ADALAH PILIHAN..KITA YANG MEMILIH SAMA ADA KITA NAK HIDUP SUSAH ATAU PUN SENANG..DALAM AL-QURAN ALLAH MENYEBUT BAHAWA DIA TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB SESEORANG SEHINGGA MEREKA BERUSAHA UNTUK MENGUBAHNYA..MAKA UNTUK HIDUP SENANG KENA RAJIN BERUSAHA DAN POSITIF KALAU TIDAK KITA TIDAK AKAN BERGERAK KE MANA-MANA DAN HANYA MERUNGUT SEHINGGA MENJADI ORANG GILA"

Inilah pesanan yang membuat aku tersentak dan berfikir panjang. Lalu aku terus mengambil tindakan drastik untuk berubah secara total.

"Ingatlah hidup adalah pilihan maka pilih lah jalan yang benar dan membawa kita ke angkasa kejayaan."

No comments:

Post a Comment