"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Sunday, June 19, 2011

Konflik perasaan???...betul ke ni??


Salam perjuangan,

Aku hairan dan bertambah hairan mengapa begitu banyak konflik perasaan yang berlaku sekarang ini??...Yang pasti ape yang saya nak utarakan ini bukan berkaitan dengan diri saya sendiri tetapi ini adalah kisah realiti yang kita nampak dalam diri pemuda Islam sekarang.

Di tempat aku bekerja, ramai kakitangan lelaki berbanding dengan perempuan. Perempuan pula boleh dikira dan tidak sampai sepuluh orang. 2 daripada perempuan tersebut adalah bujang pula tu. Kakitangan lelaki pula hampir separuh nya masih bujang, maka seperti biasalah berlaku perebutan untuk menjadi sang gagah dan sang juara memenangi hati gadis pilihan.

Apa yang aku pelik, kalau persaingan sihat x pe jgk..ni siap fitnah-memfitnah, musuh memusuhi dan macam2 lagi untuk hanya mendapatkan seorang gadis. Mereka sanggup korbankan persahabatan, korbankan kawan baik, korbankan perhubungan antara rakan sejawat dan bermacam lagi.

Kalau aku jumpa orang mcm ni aku cakap " HAI PEMUDA ISLAM, APA ENGKAU SUDAH BUTA DENGAN NAFSU SERAKAH YANG MERAJAI HATI KAMU...TIDAK ADA KERJA LAIN YANG ENGKAU BOLEH LAKUKAN..APAKAH FIKIRAN BANGANG MU BELUM LAGI MATANG..KETAHUILAH PEREMPUAN NI HANYA HIASAN DAN KADANG-KADANG MEREKA GEMAR MELIHAT LELAKI BERGADUH DAN MENJADIKAN DIRI MEREKA SEBAGAI TROFI REBUTAN..NABI TELAH MENGAJAR BAHAWA PILIHLAH PEREMPUAN YANG BERIMAN UNTUK DIJADIKAN TEMAN HIDUP KAMU...TETAPKANLAH MATLAMAT HIDUP KAMU DENGAN MENJADI HAMBA ALLAH YANG SOLEH...MATLAMAT HIDUP KAMU BUKAN HANYA MENCARI PEREMPUAN SEMATA-MATA TETAPI KAMU SEBAGAI LELAKI AKAN MEMIKUL BERBAGAI TANGGUNGJAWAB YANG BESAR"

Nak tau ape respon mereka??..Mereka mengherdik kita dan malah mereka menganggap kita sebagai saingan pula untuk merebut gadis mereka minati. Bukan itu sahaja mereka menuduh pula kita memandai campur urusan peribadi mereka.

Inilah dikatakan manusia banggang tak habis...dah bodoh sombong pula. Apapun inilah realiti pemuda Islam sekarang begitu juga dengan pemudi Islam. Masing-masing tidak meletakkan agama sebagai panduan hidup tetapi hidup secara membabi buta.

Tugas pendakwah bukan untuk menilai manusia tetapi tugas mereka membawa hamba Allah yang tersesat jauh kembali ke jalan yang benar.Maka disinilah tugas mereka yang sedar tentang Islam untuk mengajak rakan-rakan kembali ke pangkuan Allah dan kembali menjadi pemuda dan pemudi yang memperjuangkan agama Allah. Wahai pendakawah sekalian, berhenti lah menilai manusia tetapi kerahlah keringat untuk menyedarkan pemuda-pemudi Islam untuk menjadikan perjuangan Islam sebagai agenda utama dalam hidup mereka.

No comments:

Post a Comment