"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Saturday, October 1, 2011

Peringkat-peringkat Maksiat

Salam Perjuangan,






Maksiat merupakan perkara yang di larang sama sekali oleh Allah. Kebiasaannya hidup pelaku maksiat akan gelisah dan tidak tenang serta rasa bersalah terhadap Allah. Tambahan pula jikalau mereka itu bangga dan ego dengan maksiat yang di lakukan maka makin jauh peluang mereka untuk bertaubat walaupun Allah semakin mendekati mereka.

Peringkat pertama membuat maksiat, hati resah gelisah. Hati tertolak dan terasa amat tidak sesuai dengan fitrah. Terasa wajah dan air muka di conteng arang. Pada peringkat ini, pelaku maksiat masih lagi mempunyai sedikit iman untuk sedar akan kesalahan yang mereka lakukan.


Peringkat kedua, terasa hati kian jinak dan berkehendak kepada maksiat. Makin akrab walau masih ada rasa malu dan ragu. Bangkai maksiat masih cuba di sembunyikan sedaya mampu. Terasa hina andai ada yang mampu menghidu diari hidupnya yang tercalit dosa dan noda. Peringkat ini pelaku maksiat sudah hampir rasa selesa dengan maksiat yang dilakukan dan seolah-olah ia akan menjadi rutin harian hidupnya. Semoga Allah melimpahkan Taufik hidayah Nya.


Peringkat Ketiga, maksiat kini terasa kian lazat. Terasa alah bisa tegal biasa. Sudah mula ketagih sehingga sanggup berusaha meneruskan maksiat walau ada halangan. Peringkat ini pelaku maksiat telah mengalami keparahan iman. Ini adalah saat kritikal di mana larangan Allah tidak di peduli lagi. Masya Allah!!!

Peringkat Akhir, teringin nak ajak orang lain ke arah kemungkaran. Terasa ingin mempromosikan dan mengkomersialkan maksiat tersebut. Rasa iman dan malu sudah tercabut dari hati. Peringkat ini pelaku maksiat sudah lengkap menjadi hamba yang derhaka kepada Allah malah mempunyai niat untuk merosakkan umat. Nauzubillah!!!!

Sebelum sampai kepada peringkat kedua dan seterusnya, jadikan rasa resah sebagai benteng dan tembok agar mampu berhenti terus. Moga rasa taat kepada Allah mengambil alih rasa nak membuat maksiat di hati kita.

No comments:

Post a Comment