"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Saturday, August 28, 2010

Bersesak-sesak di Bulan Ramdhan....

Salam Ramadhan dan Salam Perjuangan,

Di bulan Ramadhan ini aku lihat org ramai atau masyarakat kita suka bersesak-sesak. Tidak kira la di bazar Ramadhan, di Pasaraya dan di jualan-jualan yang telah disediakan. Aku pelik melihat orang Islam zaman ini lebih mengejar dunia dari akhirat. Adakah tidak ada penghayatan yang diberikan pada mereka dalam bulan Ramadhan ini???.

Aku baru balik dr PC Fair di Ipoh nak cari mouse untuk komputer aku. Maklumlah mouse lama dh rosak nak tulis post ratikel blog pun susah. Aku pergi pagi-pagi dengan harapan orang tidak berapa ramai. Tapi jangkaan aku meleset, terlalu ramai orang malah berhimpit-himpit pula lelaki perempuan. Aku bertanya pada diri aku, tak puasa ke diorang ni???..berlaga tidak kira pahala dosa.

Aku beli dengan sepantas yang mungkin dan terus pulang ke rumah. Begitu juga bila aku pergi ke bazar, melihat ramai orang-orang berasak-asak membeli makanan seolah-olah esok ajal dah tiba. Persoalan aku disini adalah apakah Umat Islam di Malaysia telah setkan mindanya bahawa bulan Ramadahan adalah pesta makanan dan membeli belah???...

Cuba lihat di masjid dan di majlis-majlis ilmu, kita lihat begitu sedikitnya manusia yang ingin pergi beribadah.Jelas dan ternyata di sini bahawa tanda-tanda kecil kiamat sudah muncul dan hampir ke penghujungnya. Dunia ini tidak lama dan semakin ramai tidak menghayati apa itu Ramadhan. Bilakah umat Islam akan sedar???? Bilakah pemuda Islam akan menegakkan Kalimah Allah??? Bilakah pemudi Islam akan memelihara martabatnya???...

No comments:

Post a Comment