"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Saturday, August 21, 2010

Tak Puasa pun tak pe..Nanti boleh ganti balik!!!

Salam Ramadhan dan Salam Perjuangan,

Ramadhan muncul setahun sekali dan bergema aura Ramadhan juga setahun sekali. Sikap tidak menghayati Ramadhan masih menebal dalam masyarakat melayu yang beragama Islam. Walaupun ada segelintir yang bersemngat menyambut Ramadhan tetapi amat menyedihkan bila melihat segelintir tidak menghiraukannya. Adakah perlu kita sebat orang-orang tua kerana mereka tidak puasa???? Perlukah kita mengejar dan menahan mereka yang makan di siang hari di khalayak ramai di bulan ramadhan??..



Aku sedih bila melihat rakan-rakan ku sendiri tidak berpuasa malah mereka memberi alasan esok boleh ganti balik. Persoalan disini sempatkah untuk kita ganti balik??? dan persoalan paling utama kita tahu tak bila kita akan mati dan bertemu ajal???. Manusia sekarang suka ambil mudah terhadap perintah dan hukum Tuhan kerana mereka rasa "immortal" di dunia ini.

Kisah yang aku cuba utarakan ini adalah realiti yang berlaku dalam masyarakat Islam sekarang. Bilakah agaknya tabiat ini akan berubah dan bilakah pemimpin kita sebagai amir akan menguatkuasakan undang-undang Islam.

Muak dan bosan aku dengan undang-undang konvesional yang tidak membawa apa-apa penyelesaian. Sedarlah wahai orang-orang yang sudah akil baligh..umurmu makin meningkat, amalmu sudah dihisab, dosa mu makin bertambah, pahala mu makin berkurang. Jadilah teladan yang baik bagi yang muda dan ikutan yang sempurna bagi yang tua.

"DUNIA INI SATU PENDAKIAN..PEMANDANGANNYA CANTIK DAN INDAH JIKA KITA MENGETAHUINYA...ISINYA BERMANFAAT BAGI MEREKA YANG TAHU MENGGUNAKANYA..TETAPI INGAT IA PENJARA BAGI YANG BERIMAN DENGAN TUHANNYA, SYURGA BAGI YANG BERPALING DARI TUHANNYA"

No comments:

Post a Comment