"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Thursday, August 19, 2010

Hati bergelora bagai tidak percaya????

Salam Ramadhan dan salam perjuangan,

Fitrah manusia yang telah diciptAkan Allah adalah mempunyai rasa cinta sesama manusia dan rasa cinta terhadap penciptaNya. Apakah manusia di dunia ini hidup hanya bersandarkan cinta semata-mata??...Jawapanya tidak kerana hidup manusia di dunia yang paling utama adalah bersandarkan taqwa kepada Allah s.w.t

Itu mukadimahnya...kita terus pergi kepada cerita yang sebenar..ramai pemuda bertanya kepada saya apabila berjumpa dengan seorang gadis tiba2 hati mereka bergelora dan tiba-tiba jatuh cinta pandang pertama. Lalu mereka bertanya "Adakah ini jodoh aku???". Bila ditanya kembali kepada pemuda tersebut..adakah itu ciri-ciri wanita idaman mereka. Mereka jawab tidak tetapi perasaan itu tiba-tiba membuak inginkan si gadis tersebut.

Berdasarkan kes di atas..saya lebih suka menasihati si jejaka tersebut supaya jangan tertipu dengan perasaan yang di cipta oleh Syaitan. Ini kerana panduan untuk jejaka atau pemuda Islam memilih jodoh telah di ajar oleh Nabi dan Al-Quran.

Kemungkinan itu hanya perasaan yang menyinggah akibat dari anda kesunyian atau sedang bermasalah. Bagi jejaka atau pemuda, lebih baik berfikir secara rasional sebelum memilih pasangan. Banyakkan solat sunat istikharah untuk bertanya kepada pencipta kita kerana Dia lebih Mengetahui.

Jangan bertindak mengikut nafsu kelak anda yang rugi dari mula hingga ke akhirnya. Pandangan mata selalu menipu tetapi pandangan iman membawa kita ke jalan yang benar. Ayuhlah wahai pemuda, tonjolkan dirimu layak digelar pemimpin. Perhebatkan dirimu memperjuangkan kebenaran. Perkemaskanlah aqidah mu untuk bertempur dengan kebatilan.

RENUNG-RENUNGKANLAH!!!!

"PANDANGLAH DUNIA MELALUI MATA BURUNG, JANGAN DIPANDANG DUNIA DARI MATA KATAK DI BAWAH TEMPURUNG"

No comments:

Post a Comment