"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Sunday, September 18, 2011

ISA dah pergi Bile la Pula Giliran AUKU???



Salam Perjuangan,


Pengumuman mengejut oleh Perdana Menteri Malaysia tetang pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah sesuatu yang memeranjatkan semua pihak. Ada yang berpandangan ia adalag strategi terdesak untuk memenangi pilhan raya dan ada yang mengatakan ia sebagai gimik politik parti pemerintah untuk meraih gelaran juara rakyat.

Apapun syukur pada Allah kerana Akta yang kejam itu telah di mansuhkan dan sememangya akta ini dimansuhkan dari dahulu lagi. Sebut sahaja pasal sejarah ISA, banyak manusia yang telah tertindas di bawah Akta ini dan Akta ini telah menahan banyak pihak yang tidak bersalah terutamanya bagi mereka yang telah menentang kerajaan hanya untuk menegakkan kebenaran.


Suatu hari aku terbaca harakah daily yang mengeluarkan satu artikel berkaitan gesaan GAMIS supaya pihak kerajaan memansuhkan AUKU. Aku berpendapat bahawa sepatutnya AUKU juga patut di masuhkan sepertimana ISA. AUKU telah menyekat kebebasan Mahasiswa begitu lama untuk menyuarakan pendapat orang muda tentang politik tanah air. Salahkah orang muda memberi pendapat padahal di zaman serba moden bukankah orang muda yang lebih banyak menguasai dan lebih mahir??..Atau pihak parti pemerintah takut pada gelombang mahasiswa akan mengulingkan parti pemerintah??..

Sebenarnya Malaysia bukan mengamalkan demokrasi berdasarkan perlembagaan tetapi mengamalkan sistem pemerintahan diktator yang menindas sesiapa yang menentang dan membawa kebenaran. Aku ucapkan tahniah kepada GAMIS kerana masih alert dengan isu AUKU. Peluang untuk mahasiswa bersuara lebih bebas dan bergerak lebih aktif serta proaktif akan terserlah jikalau AUKU di mansuhkan.

Secara peribadinya, apa yang aku lihat tentang senario politik Malaysia sekarang ini adalah berada dalam keadaan kritikal. Parti pemerintah begitu terdesak untuk memenangi PRU13 dan aku rasa peluang untuk memansuhkan AUKU hanyalah dengan bertukar kerajaan dan pucuk pimpinan negara kepada orang yang lebih berpengetahuan tentang Islam dan mengamalkan cara pemerintahan Nabi s.a.w.

Jikalau anda berfikir bersama dengan Allah dan menjadi Al-Quran sebagai panduan anda pasti menyokong apa yang saya utarakan tetapi jikalau anda rasa isu ini hanyalah politik semata-mata maka anda telah di jangkiti penyakit sekularisme.



No comments:

Post a Comment