"Hidup ini tumpang menumpang..di situlah lahirnya syukur kepada ALLAH. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang di usahakan petani, ada ikan yang di cari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberi sepinggan nasi kepada kita...alangkah kerdilnya kita di bumi ALLAH SWT...maka siapakah kita untuk menolak agama ALLAH?" - Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Friday, September 9, 2011

Perlukah Pondan di beri Simpati???

Salam Perjuangan,

Segala Puji Bagi Allah..tuhan yang telah memberikan kita nikmat dan rahmat untuk kita meneruskan kehidupan di bawah naungan Nya walaupun pada dunia serba moden ini ramai yang melupakan Nya. Walaupun begitu Allah dengan sifat Maha Mengasihani..Dia tetap memberikan hak kepada setiap manusia untuk hidup di muka bumi Nya cuma manusia semakin lalai dan leka di tipu arus duniawi.

Ketika berada di pejabat, saya membelek salah satu surat khabar yang menjadi bacaan orang ramai. Surat Khabar ini memang laris kerana sering memaparkan kisah realiti masyarakat dan memang tabiat orang Malaysia dari dulu sentiasa "Jakun" dengan kisah yang di paparkan pada hal mereka tidak sedar meraka melakukan benda yang sama.

Saya tertarik kisah seorang lelaki bercinta dengan seorang pondan dan akhirnya di simbah asid gara-gara ada pihak yang ketiga cemburu berebutkan si pondan tersebut. Dalam hati kecil saya nak je kata betapa bodohnya pemuda ini kerana kejahilannya telah memakan diri. Tetapi bila di fikirkan balik itu adalah takdir Allah untuk menyedarkan hambaNya yang mungkin sudah terpesong jauh dari fitrah.

Orang ramai yang membaca sudah dapat mesej yang berguna dari kisah yang dipaparkan dan ape yang menarik, si pondan tersebut tanpa segan silu berjanji akan membawa pemuda tersebut ke tempat yang lain untuk menjalani kehidupan baru. Saya pun terfikir betapa gelapnya mata dia melihat dunia, barangkali masih jauh lagi si pondan tersebut itu akan kembali kepada fitrah.

Keesokannya, aku membaca lagi surat khabar jenama yang sama dan di paparkan lagi kisah si pondan tersebut dan artikel yang dikeluarkan itu menyatakan keluarga pemuda tersebut telah mengambil semula pemuda itu untuk di pisahkan dari pondan kekasihnya. Tindakan keluarga pemuda tersebut itu saya sokong dan betul tetapi surat khabar tersebut menyokong pula si pondan itu dan bersimpati ke atas pondan itu atas kehilangan kekasihnya.

Dalam hati saya berkata "SEJAK BILA MALAYSIA MENGHALALKAN HUBUNGAN DI LUAR TABII SEDANGKAN ORANG YANG DI TUDUH MELIWAT PUN SEKARANG INI BAGAIKAN RIBUT DI MAHKAMAH UNTUK DIBUKTIKAN BERSALAH". Jadi persoalan yang timbul sekarang, masalah pertukaran jantina semakin tidak di ambil peduli oleh pemerintah dan masyarakat. Malah ada sesetengah pihak cuba menyokong bahawa pertukaran jantina adalah hak individu yang tidak perlu kita pertikaikan.

Pada keesokan harinya lagi akhbar yang sama memaparkan lagi simpati pada pondan tersebut dan saya mula mengatakan akhbar di Malaysia pada hari ini semakin mengarut dan tidak boleh di baca oleh orang ramai lagi kerana mereka tidak mengajar masyarakat jadi betul tetapi mengajar masyarakat membuat apa yang mereka suka. Islam sudah di tolak tepi dan fahaman sekular semakin berleluasa.

Apa akan jadi jikalau perkara ini tidak dibanteras oleh pemerintah???....Cube anda fikirkan jawapannya..

No comments:

Post a Comment